Yapay zeka ve üretken yapay zeka bu yıl manşetlerde yer almaya devam ederken, pazarlamacılar 2025 yılında hangi zorluklarla ve fırsatlarla karşılaşacak? Bilgi ve yapay zeka alanının lideri SAS’ın önde gelen fikir başkanlarına pazarlama teknolojisi (MarTech), müşteri zekası ve daha fazlasına dair 2025 öngörülerini sorduk.
Pazarlamacılar klâsik yapay zekayı (ve GenAI’yi) agresif bir formda benimseyecek
2025 yılında pazarlamacılar, üretkenliğe ve içerik oluşturmaya odaklanan daha kolay GenAI uygulamalarından, rekabet avantajı ve gelir artışı sağlayan daha gelişmiş yapay zeka yeteneklerine süratli bir kayma yaşayacaklar. Büyük lisan modellerinin (LLM’ler) ötesine geçen pazarlamacılar, müşteri saklılığına hürmet gösterirken şahsileştirilmiş tecrübeler ve tesirli kampanyalar sunmak için sentetik bilgi ve dijital ikizler üzere GenAI araçlarının yanı sıra, makine tahsili üzere yerleşik yapay zeka teknolojilerini de benimseyecekler.
– Jennifer Chase, SAS, CMO
Sorumlu pazarlama hızlanacak
Önümüzdeki yıl, sorumlu pazarlama yaklaşımlarının geliştiğini ve kullanımında büyük bir artış yaşandığını göreceğiz. Klasik ve üretken yapay zekaya dayalı olanlar da dahil olmak üzere MarTech tahlilleri, giderek daha fazla kuruluşun müşteri datalarıyla sorumlu bir halde hareket etmesine yardımcı olurken, ilgili bilgiler, vaktinde teklifler ve çevik dayanak sağlayacak. Sorumlu pazarlama, müşteri itimadı kazanmaya ve sadakatine yardımcı olur. Müşteriler bir markaya güvendiklerinde ve onunla etkileşimlerinde bedel gördüklerinde, hiper-kişiselleştirilmiş pazarlama gayretlerine güç veren şahsî bilgilerini daha kolay paylaşacaklardır.
– Mike Blanchard, SAS MarTech Tahlilleri Lider Yardımcısı
(Daha fazlası için “Harvard Business Review Analytic Services”in SAS sponsorluğundaki Optimizing the Use of Marketing Technology to Build Customer Trust (Müşteri İtimadı Oluşturmak için Pazarlama Teknolojisi Kullanımını Optimize Etmek) başlıklı son raporunu indirin).
Üretken Yapay Zeka çılgınlığı tesirini kaybetmeye başlayacak
2024 yılında GenAI etrafındaki heyecan doruğa ulaştı. Gartner’ın yapay zekâ araştırma yöneticisi, GenAI’nin medyada %90 oranında yer kapladığını lakin kullanım senaryolarının sırf %5’ini oluşturduğunu belirtti. Global araştırmamız ise 2025’te kuruluşların %90’ının pazarlama için GenAI’ye yatırım yapmayı planladığını, lakin pazarlama yöneticilerinin (CMO) %90’ının hâlâ GenAI’yi ve potansiyel tesirini tam olarak kavrayamadığını ortaya koydu.
2025’te GenAI’ye olan ilginin ve etrafındaki abartının azalmasına şahit olacağız. Bunun yerine, bilhassa müşteri tecrübesi (CX) odaklı ön yüz uygulamalarında daha klâsik yapay zekâ teknolojilerine yönelik yeni bir odaklanma başlayacak. Giderek daha fazla kuruluş, chatbot’lar, sanal asistanlar, otomatik biletleme ve dayanak sistemlerini güçlendirmek için doğal lisan sürece (NLP), metin analitiği, his analitiği, konuşmadan metne yapay zekâ ve klasik kestirimsel analitik üzere teknolojileri devreye alacak.
– Jon Moran, SAS MarTech Tahlilleri Pazarlama Müdürü
Kampanya idaresi yine moda olacak
Yazar Stephen King, “Er ya da geç, eskiyen her şey yeni olarak tekrar karşımıza çıkar” diye yazmıştı. Bundan kısa bir müddet öncesine kadar markalar kampanyalar hakkında konuşmaktan çok seyahatlere odaklanmaya hevesliydi. Pazarlama kampanyaları müşteri seyahatlerine dönüşürken, klasik kampanya idaresinin segmentasyon ve kitle oluşturma yetenekleri büyük ölçüde göz gerisi edildi. Lakin pek çok kuruluş bulut bilgi stratejisine geçtikçe, kampanya idaresi 2025 yılında tekrar moda olacak. Fakat bu noktada dikkatli olmak lazım: Birçok satıcı müşteri segmentasyonu yetenekleri vaat ederken, ferdî müşteri tecrübesini güçlendirecek segmentasyon, ölçeklenebilirlik ve performans sunma kelamını yerine getiremiyor.
– Kate Parker, SAS Global Müşteri Zekası Uygulaması Pazar ve Büyüme Direktörü
CDP’ler için ya birleşme olacak ya da iflas!
Müşteri bilgi platformu (CDP) alanındaki en yeni trend olan “composability” (birleştirilebilirlik) 2025’te CDP pazarını kökten tekrar şekillendirecek. Birleştirilebilirlik, datanın bir CDP veritabanına taşınmasını gerektirmeden, bulut data ambarı üzere bulunduğu yerde erişilip kullanılabilmesini sağlar.
Fonksiyonel açıdan bakıldığında, composability CDP’nin temel olmayan kimi yeteneklerini, örneğin bilgi aktivasyonunu, ayrıştırarak pazarlamacıların sadece gereksinim duydukları özellikleri kullanmasına imkân tanır. Forrester, bileşen bazlı data ambarını tek müşteri görünümü sağlamak için en değerli farklılaştırıcı olarak tanımlarken, Gartner bulut data ambarlarıyla data paylaşımının kesim için dönüştürücü olacağını belirtiyor.
– Lisa Loftis, SAS Müşteri Zekası Eser Pazarlama Müdürü
Birlikte yaratmanın yükselişi
Birçok kuruluş özellik yahut eser oluşturmak için müşterilerle birlikte çalışsa da, yapay zeka ve GenAI bunu öteki bir düzeye taşıyor. Önümüzdeki yıl bölümler ortasında daha fazla marka, eser fikirlerini ve prototiplerini müşterilerle paylaşacak ve onlardan bunları daha da geliştirmek için yapay zeka takviyeli manzara oluşturucular üzere araçları kullanmalarını isteyecek. Tüm bu konseptler nihayetinde gerçek eserlere dönüşmeyecek olsa da, tüm gönderimler ve geri bildirimler pazarlamacılara müşterilerin istek ve gereksinimleri ile markayı nasıl gördüklerine dair bedelli bilgiler verecek. Bu bilgiler daha yeterli kampanyalara, daha tesirli irtibata ve sonuçta daha güzel eser ve hizmetlere yol açacak.
– Mike Turner, SAS Müşteri Zekası Başkan İş Danışmanı
Kurumlar ya GenAI takviyeli müşteri hizmetlerini benimseyecek ya da geride kalacak
2025 yılında, daha fazla kuruluş GenAI takviyeli müşteri hizmetlerine yönelecek. Sohbet robotları ve self-servis kanalları dayanak uzmanlarını güçlendirecek. Sonuç? Müşteriler daha fazla denetim sahibi olacak ve sıkıcı kuyruklar olmadan, birçok soruya istedikleri vakit anında karşılık alabilecekler. Markalar da müşterilerin beklediği inanılmaz hizmeti bütçelerini fazla zorlamadan sağlayabilecekler.
– Mari Nilsson Björkman, SAS Telekom Sanayisi Global Pazarlama Lideri
Pazarlamacılar “sıfır kopya veri” aldatmacasının ötesine geçecek
2025 yılında pazarlamacılar, bilgi kopyalamayı önlemek için tasarlanan CDP alanındaki sistemler için moda bir sözcük olan “sıfır kopya” bilgi konusunda dikkatli davranacaklar. Sıfır kopya bilgi, bulut tabanlı datalara direkt erişim vaat ederek dataları başka pazarlama bulutlarına taşıma yahut kopyalama muhtaçlığını ortadan kaldıran bir kavram. Lakin birden fazla MarTech hala işletmelerin muhakkak bilgi tiplerini depolamasını gerektiriyor. Sıfır kopya bilgi, mahallî data ambarı stratejileri ile süratle genişleyen CDP pazarı ortasındaki çizgileri bulanıklaştırarak baş karışıklığı yaratıyor. Bu kavram kağıt üzerinde umut verici görünse de, data tekrarını sahiden ne kadar azaltabileceğini ve gerçek vakitli içgörüler sunabileceğini incelemek değer taşıyor. Ne de olsa sonuçlar bireye nazaran değişebilir.
– Jennifer Pearson, SAS Müşteri Zekası Eser Pazarlama Müdürü
Kurumların SAS® MarTech çözümlerini nasıl kullandıkları hakkında daha fazla bilgi edinin.
Daha fazla trend ve varsayım için SAS 2025 Tahminleri sayfasını ziyaret edin.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı